Перейти до основного вмісту

#Пофантазуємо. Медіа через пів століття: підглядаючи за медійницею із «завтра»

Кароліна сьогодні не поправляє кучері й не вдягає намисто до улюбленої сукні. Вона – диванна журналістка (на цей момент), як і всі ті тисячі відчайдухів (чи може, щасливчиків, або ж «обраних» – вирішите самі, коли дізнаєтеся про її життя), які нічого більше не вміють, крім того, як продукувати контент. Жінка добре пам’ятає Шевченкове «не слухала Катерина ні батька, ні неньки», бо то про неї і … її роботу. У хитросплетіннях хімічних і фізичних розумілась погано, архітектура живих систем доводила її до сказу, про затребувані ГМО-агрономію чи біофармакологію узагалі не йшлося. Батьківське «розберись», «вивчись, щоб люди з тебе були» луною минулого час від часу прокочувалося у вухах. А що вона не людина? Медійниця як-не-як!  Сьогодні у неї інтерв’ю на дивані. Вмикаєш ґаджет – і бачиш очі співрозмовника, онлайн-екскурсію тобі забезпечено хоч у винному підвалі, хоч у сільському погребі: інтернет-павутина покрила  і найвіддаленіші куточки планети. 2070 рік як-не-як! Що буде ще за 50 років, уявити складно!

Вона не знає, якими бувають муки розшифровки, бо завдяки програмному забезпеченню розмова одразу конвертується у текстовий формат, завдяки вбудованим у ґаджети камерам із супервисокою роздільною здатністю вона може записати онлайн-ескурсію на відео і зробити фото свого співрозмовника по тій програмці, що аналог нинішнього «Скайпу» (історія замовчує її сучасну назву та інші можливості). «А що ж робить Кароліна?», – спитали б студенти спеціальності «журналістика» 2021 року, на еру яких припала техніка з усіма, здавалося б, можливостями, але не з такими: бо їхню медійну епоху не припало щастя позбутися ненависної розшифровки, наприклад. «І хіба журналістика не померла б?», – додали б вони, якби побачили цей творчий процес.

 І, здається, не збирається помирати – як бачите. А Кароліна пише високоякісні тексти з неймовірно глибоким сенсом, метафорикою, інтертекстуальністю – і читають їх із насолодою (так, люди не розучилися читати). І це не означає, що вона забула, який вигляд мають люди, просто ґаджети дають їй можливість долати часовий проміжок між континентами і дотримуватися дедлайнів (їх ніхто і через півстоліття не скасовув – така вона, журналістська доля). А інтерв’ю офлайн вона просто обожнює. Більше хіба яскраві заходи, про які «новинарі із залізним мозком» так, як вона, не напишуть. Ви правильно здогадалися: штат редакцій великих медіакорпорацій – роботи (наголос на першому складі). Хвала штучному інтелектові за обробку даних, звісно, але дечого він не може. Попри те, що ці трудоголіки не сплять, не їдять та й зарплату їм платити не треба (уявляєте, які щасливі редактори!), вони не вміють діставати інсайти, вписувати картину дня в історичний контекст і пронозувати. Та й героїв для матеріалів шукати у них не надто добре виходить.

Кароліна встигає жити на повну. Вона не знає, що таке брифінги та конференції – їх просто не існує. Навіщо ускладнювати життя зустрічами, якщо кожен політик, посадовець, свідок події, напише про це на своїй сторінці у соцмережі, а ро́боти проаналізують всі ці дописи, виокремлять з них те, що треба, і підготують новину?

Що є в Карини? Власна позиція, яку вона береже і транслює у своїх текстах. Ро́боти цьому навряд навчаться. Унікальний почерк, уміння бачити дрібниці й писати такі лайфсторі, що зачитаєшся, і доносити через них певні меседжі, які формують суспільну свідомість. Уміння шукати зачіпки, поринати вглиб інформаційних хвиль, зіставляти факти, висувати гіпотези.

«А як же люди?» – спитаєте ви? Навіщо їм це, коли стільки чудових речей навколо, коли за тебе всю рутину роблять машини і можна присвятити час чомусь такому, на що у людей із 2020 року століття його постійно не вистачало? А люди купують якісний контент, бо сухими фактами від ро́ботів інформаційно ситим не будеш. У їхніх смартфонах – власно сформоване медіа, як стрічка у Фейсбуці людей з ХХІ століття.

Яким є медіа у світі Кароліни? Це коли читач має змогу формувати свою «газету» в мобільному (чи як там у них той пристрій називається?), тобто читати не те, що йому пропонують у наш час газета чи журнал, а те, чого хоче він – один текст звідси, інший звідси. Так, автор цих рядків – оптиміст і вірить, що люди читають, хоча, варто відзначити, аудіовізуальні формати в епоху Кароліни – у топі. Віар і доповнена реальність, можливість доторкнутися до крейдяних гір, лежачи в гамаці у саду, і поспілкуватися із кумиром, побачивши його віллу у форматі 360ᵒ. Карина не проводить розслідування, бо цим займаються працівники правоохоронних органів, які розповідають про результати в соцмережах, а на правдивість їх перевіряють ті ж роботи-фактчекери, аналізуючи дані з відкритих джерел.

Епоха Кароліни – це коли ґаджет попереджає, що цей контент – маніпуляція, бо завдяки «вшитим» формулам й аналізу інформації з інтернет-простору, добрий інформаційний бот бачить, що тут не так і де захована брехня. Тож спеціальна лапмочка-сигнал сповіщає читачам/глядачам: «неправда в цьому рядку, аналіз даних стверджує, що так не може бути, бо…»

І водночас її епоха – коли Кароліна є героїнею медіаландшафту, бо знати, чого хочуть її читачі, аналізувати картину дня, робити прогнози і створювати «смачні» й поживні матеріали ро́боти не можуть.

Автор цих роздумів вирішив не замахуватися на прогнози аж на століття вперед, бо нині світ такий стрімкий і хиткий, що 10 років видаються іноді прірвою у технічному процесі, за які стається щось неймовірне. Вже сьогодні боти аналізують забруднення повітря, а Ґуґл знає про нас більше, ніж ми самі. Можливо, через 100 років завдяки чіпам передаватиметься інформація прямо у мозок, а комп’ютери й мобільні вимруть, як мамонти. Зрозуміло лише, що потреба в інформації не зникне, хоча вона – і не найперша сходинка у піраміді Маслоу. Люди давно перенасичені новинами, і фактажі, справді, краще залишити ро́ботам, знайшовши місце для унікальних сенсів і речей, про які варто розповідати іншим. Можливості техніки дозволять, ясна річ, багато (я вірю, що доживу до того дня, коли камера не «стробитиме» і мені не треба буде витрачати купу часу на розшифровку), але вміння відчути емоції, комунікувати з людьми, вловлювати сенси, бачити причини і наслідки точно буде в попиті. Це те, чого не вистачає українській журналістиці зараз. Як і якісних репортажів і публіцистики (яка нібито вмерла з газетами бабусь-дідусів, але мусить відродитись, як фенікс), які з легкість створює Кароліна. Це буде світ, у якому пануватиме явище, яке зараз називають «журналістикою сенсів».

Ольга Кацан, 

фото з інтернету 

* цей матеріал уперше опубліковано у випуску газети "ІрпіньTime" №11


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Прогуляємося Ірпенем дистанційно!

  Віртуальна екскурсія містом Ірпінь Ірпінь – українське місто європейського зразка, яке змогло вистояти окупацію російськими солдатами. Хоч на території міста й залишилися частково чи повністю знищені будівлі, але їх потроху лагодять та повертають до початкового стану. Без сумнівів після нашої перемоги місто стане ще кращим та гарнішим ніж було до цього.  Варто відзначити, що до початку повномасштабного вторгнення Ірпінь був відомий своїми мальовничими зеленими парками, сучасною і стильною центральною площею та дуже протяжную набережною. Зараз ми проведемо для читачів віртуальну екскурсію цими (і не тільки) локаціями Ірпеня. Перша зупинка – Парк Незнайка Розпочинаємо ми нашу екскурсію у Парку Незнайка, який колись був відомий під іншою назвою – Парк Перемоги.    На території парку росте багато старих дерев, між якими в'ються вимощені та асфальтові доріжки. Також із цікавинок тут наявний ігровий та спортивний майданчики, декоративний ставок із фонтаном, багато стильних ліхтарів, ла

#ЗОСя_2020. Моє друге знайомство зі Степаном: віртуальне

Ми знайомилися двічі. Обидва рази – заочно. Спершу він був для мене легендою, а завдяки ЗОСі втілився у реальний об’єкт, який хочеться побачити. «Це ж Лис Степан!», – вигукнула я одразу, коли ми на моніторі комп’ютера побачили фото славутицького муралу. І я одразу поринула спогадами в шкільні роки. Про цю маленьку й розумну тваринку дізналася від свого дядька Євгена, який працював інженером у компанії « Novarka ». Він дуже часто їздив на об’єкт у місто Прип’ять, аби спроєктувати новий чорнобильський саркофаг. Там і познайомився з рудим красунчиком Семеном, що став другом для багатьох – не людиною, лисом. Дядько розповідав, що звичайна, але водночас дуже розумна тваринка жила у зоні відчуження. Лис приходив до пункту пропуску в місто Прип’ять, де його підкормлювали дядькові співробітники. Бувало, що приходив до їдальні компанії « Novarka » і забирав м'ясо, кісточки, макарони у котів : завжди боровся з ними за їжу. Семена годували з рук. Він не боявся людей, не тікав. Знаходивс

Прогулянка містом-героєм Бучею

  Погляд на Бучу очима мешканця Буча стала відома на увесь світ, нажаль, лише з найгіршого приводу — війни. Бучанська громада зазнала страшних катувань та ще більших втрат. Багато місцевих покинуло рідні домівки під час навали рашистів. Але це не зупинило бучанцям повернутися назад, коли їх рідне місто звільнили наші доблесні воїни. Бо Буча — це не лише біль у серці України та усього світу. Буча — це рідний край багатьох добрих та відомих людей, який і до війни привертав увагу українців своєю красою, теплотою та цікавими місцями. Ми і Вам хочемо розповісти про найцікавіші та найісторичніші місця цього чудового міста, аби й ви знали, що ще в собі тримає Буча крім горя від втрати своїх мешканців. Наша перша зупинка — міська рада. Бучанська міська рада Почнемо розповідь про Бучу з її назви. Чому саме Буча? І який сенс криється у цьому химерному слові? Насправді є кілька «легенд» про походження цієї назви. Як відомо з історії, селище зі своєю сучасною назвою виникло під час будівництва